Mixul de Marketing: Cum controlezi campaniile de marketing

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter
echipa langa textul mixul de marketing cum controlezi campaniile de marketing

Dacă îți place Marketing-ul și vrei să devii bun în acest domeniu – sau chiar dacă nu îți place dar știi că trebuie să îl folosești ca să îți crești afacerea și să îți aduci mai multe vânzări, trebuie să știi despre mix-ul de marketing (sau de cei patru „P”).

Acest articol îți prezintă cele patru elemente principale din mixul de marketing. Continuă să citești pentru a afla mai multe!

Mix-ul este unul din conceptele de bază în marketing și reprezintă patru elemente esențiale și controlabile în fiecare afacere:  produsul, prețul, promoția și plasament (distribuția).  Este o unealtă necesară ce te va ajuta să faci o ofertă de succes a produsului tău. Mix-ul de marketing prezintă elementele pe care le poți controla în campania ta.

Piața este construită (destul de evident) din factori controlabili (cei patru „P”) și necontrolabili (cererea și modelul PESTLE). Dacă nu știi ce este modelul PESTLE, dă un search pe google sau abonează-te la newsletter-ul nostru, deoarece pregătim un articol în care explicăm totul în detaliu. Abonează-te la newsletter ca să știi când apare.

Folosing mix-ul poți crea o ofertă eficientă a unui produs modificând doar acești patru „P”. Ca să faci un serviciu sau produs să se vândă mai bine poți modifica una sau mai multe din următoarele: produsul, prețul(cea mai comună schimbare, de multe ori ineficientă, vom explica mai jos de ce), plasarea (sau distribuția) și promoția.

Un criteriu important pe care trebuie să îl înțelegi este că nu poți controla cererea pieței sau modelul PESTLE (factori Politici, Economici, Sociali, Tehnologici, Legali și Mediu-Envrionment) în nici un fel, așa că dacă vrei să aduci pe piață o ofertă eficientă, trebuie să ai știi aceste patru elemente foarte bine. Mixul de marketing nu poate controla cererea, dar poate poate schimba imaginea pe care clienții o au despre produsul competitorilor tăi așa că obții mai mulți clienți.

Citește în continuare să vezi cum îți poate influența fiecare factor afacerea și cum tu poți să vinzi mai mult.

Dacă vrei să crești cererea produsului tău pe piață poți modifica unul din aceste patru elemente.

PRODUS  

Când vine vorba de mix-ul de marketing vorbim de fiecare dată despre ce poți schimba ca să faci un produs sau serviciu să se vândă mai bine. Primul și cel mai important element este produsul. Ca să creezi o cerere mai mare trebuie să crești sau să scazi calitatea produsului tău, în funcție de răspunsul pe care îl ai pe piață, să îi schimbi design-ul, să îl faci mai eficient (sau uneori mai ineficient), ca oamenii să fie interesați de el. Primul P se referă la cum poți schimba sau controla produsul, astfel încât mai mulți oameni să îl cumpere.

Ține minte că mix-ul de marketing este folosit până și de companiile mari. Atât de mult, încât giganți precum McDonald, CocaCola, Starbucks nu permit nimănui să facă marketing fără aprobarea lor. De fapt toate aceste companii au departamente proprii de marketing ce sunt responsabile strict pentru crearea de reclame eficiente. Ele controlează atât de mult mixul de marketing încât dacă ești partenerul lor (în situații contractuale), îți trebuie aprobare ca să printezi până și o foaie ce conține logo-ul companiei lor.

 Dacă vrei să ai succes, trebuie să fii foarte atent la acest model. 

PREȚ  

Poți influența cererea pentru produsul tău, modificând prețul. Motivul pentru care reducerile de BlackFriday funcționează atât de mult, este faptul că un preț mai mic atrage foarte des o cerere mai mare. Acesta poate fi însă o lamă cu două tăișuri. Dacă poți folosi prețul ca să atragi mai mulți clienți, acesta poate fi deasemenea o referință a valorii pe care oamenii o pun pe produsul tău.

Obiectele ce au preț mic, au și o valoare percepută mică. Așa că trebuie să fii atent când oferi o reducere prea des. Clienții tăi pot percepe produsul tău ca mai puțin valoros. Fă reducerile în așa fel încât oamenii vor observa în ele o oportunitate de a achiziționa ceva de valoare, la un preț mai bun. Linia aici este extraordinar de fină și trebuie să fii atent/ă.

Dacă ai citit „The lean StartUp” sau „Strategia Oceanului Albastru” știi foarte bine faptul că mai multă competiție duce la profituri tot mai mici. Dacă nu ai citit cărțile, îți recomandăm să le citești. Le poți cumpăra din link-ul de mai jos: 

Motivul pentru care competiția îți reduce profitul este că majoritatea afacerilor concurează pe preț; ce face o firmă ce vrea să obțină mai mult avantaj asupra competiției? Reduce prețul. Văzând că pierde clienți, concurența reduce și ea prețul, asta până când ambele ajung să dea faliment pentru că marjele de profit au fost eliminate. Mai rău este că nimeni nu mai este dispus să plătească mai mult pentru produsul respectiv deoarece oamenii s-au obișnuit deja cu prețuri mici.

De asta trebuie să  fii foarte atent la cum folosești prețul.  Oferă reduceri, dar fii sigur că nu o faci prea des, pentru că atunci oamenii vor pune o valoare mai mică pe produsul sau serviciul pe care îl oferi.

PROMOVARE  

Există multe abordări cu privire la promovare. Cât de mult vrei să cheltuiești cu ea și cât de calitativă o faci ține de viziunea ta și de aptitudinile tale. Un lucru este însă sigur. Fără promovare oamenii nu vor auzi de produsul tău.

Nu trebuie neapărat să plătești ca să promovezi, o poți face în o mulțime de feluri, când vine vorba de asta poți fi cât de creativ posibil. Dacă vrei să înveți mai multe despre tehnici de marketing îți recomandăm să te informezi despre growth hacking sau guerilla marketing. Vom posta despre ele pe blog în curând, așa că abonează-te la newsletter.

O carte bună despre marketing este “Psihologia Vânzărilor” de Brian Tracy.

Nu uita,  ochii care nu se văd se uită, așa că trebuie să fii constant în fața clienților tăi. Nu subestima puterea promovării. 

PLASAMENT (distribuție)  

În piața imobiliară plasamentul e cunoscut ca „locația e totul”-haha. Aici intră în discuție doi factori: unde apare produsul tău și cum apare acolo. Dacă suntem în mediul online vorbim de ce rank are anunțul tău în motoarele de căutare; dacă suntem în mediul offline vorbim de locul în magazin sau oraș (este la intrare, în centru, ieșire).

Dacă e mai în față, în centru sau în primele rezultate de căutare, mult mai mulți oameni oameni văd acel produs, așa că șansa să fie vândut crește substanțial. Dacă produsul este pus în spatele magazinului, într-o zonă mai de margine a orașului sau apare mai jos în motoarele de căutare șansele ca acesta să fie vândut scad.

Partea frumoasă este că tu poți controla locul unde apare acesta. În mediul online poți folosi PPC (publicitate pay-per-click) pentru a ajunge în primele rezultate; dacă ai un produs pe care îl vinzi prin retaileri poți negocia contracte mai bune în care să specifici locul și modul în care acesta este pus pe raft, dacă ai o locație fizică a unui magazin, poți căuta chirie mai aproape de locurile mai vizitate. Este un element controlabil.

Un bun exemplu aici sunt companiile ce vând băuturi lichide. Acestea dețin de cele mai multe ori contracte cu vânzătorii de magazine unde specifică exact locul unde va fi pus pe raft produsul și felul în care va fi pus; o strategie este brand blocking (cum este așezat produsul pe raft – dacă produsul este pus pe orizontală sau verticală în funcție de brand). Găsești mai multe informații despre modelul de așezare a produselor pe raft aici.

Acestea sunt cele patru elemente pe care le poți controla în marketing. Pentru a-ți eficientiza campaniile folosește mix-ul, vei observa o schimbare. Nu ne crede pe cuvânt, testează, vezi ce funcționează și ce nu, apoi concentrează-te pe campaniile ce au o rată de succes mai mare. Ține minte:  Produs, Preț, Promovare, Plasament (distribuție). 

Nu uita, dacă vrei să înveți mai multe despre cum mai multă competiție poate duce la prețuri mult mai mici și cum poți să treci peste ea, îți recomandăm să citești „The Lean StartUp respectiv „Strategia Oceanului Albastru”.

Le poți cumpăra de aici:

Ce este mixul de marketing

Mixul de marketing este format din patru elemente: produs, preț, plasament și promovare. Acestea pot fi folosite pentru a controla campaniile de marketing create de companii.

Care sunt cele patru elemente ale mixului de marketing

Elementele mixului de marketing sunt: produsul, prețul, plasament (distribuție) și promovare (comunicare).

La ce este folosit Mixul de Marketing?

Mixul de marketing este folosit pentru a controla campaniile de marketing și pentru a obține avantaje asupra competitorilor. Mixul este unul dintre cele mai folosite modele în marketing.

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter

Alte articole

Marketing