Cum Să Nu Dai Faliment: 4 Lucruri Pe Care Să Le Faci

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter
bărbat dezamăgit cu mâinile pe cap iar lângă el textul de ce dau afacerile faliment

Dacă ești un om de afaceri probabil ai auzit asta până acum: Majoritatea afacerilor eșuează în primii 5 ani…și așa este. Lumea afacerilor nu e un loc ușor și din nefericire majoritatea antreprenorilor eșuează. Care este motivul? Ei bine, noi  am studiat cauzele cele mai importante ce au determinat eșecul în business în 2018 și am ajuns la 4 dintre cele mai des întâlnite motive.

În acest articol vei învăța cele 4 lucruri ce te vor ajuta să nu dai faliment. Vom trece prin motivele pricipale de eșec și apoi vom trece la o recomandare educată pentru fiecare motiv.

 Dacă nu vrei să dai faliment, trebuie să te asiguri că te protejezi împotriva acestor lucruri, ca nu cumva, tu să fii viitoarea poveste de eșec, așa că fii atent la cele 4 motive pentru care majoritatea afacerilor dau faliment.

1. FII SIGUR CĂ EXISTĂ O PIAȚĂ PENTRU PRODUSUL TĂU 

Conform unui studiu făcut de Biroul de Statistică a Muncii (BSM), în 2018 un procent (uriaș) de 42% din afacerile ce au dat faliment au făcut-o deoarece nu a fost cerere pentru produsul lor pe piață. Asta poate spune multe despre felul în care piața se adaptează la produsele noi dar și în același timp arată cât de multe idei nu au fost încă bine pregătite să ajungă în fața oamenilor.

Știm că majoritatea antreprenorilor încep o afacere pentru a rezolva de cele mai multe ori o problemă și nu vor să o rezolve oricum, ci prin metode inovative (asta ne place și nouă până la urma urmei, vrem lucruri noi). Însă schimbarea este grea… Problema ce apare este că  inovația deși poate apreciată, nu este adoptată foarte ușor de piață (de cele mai multe ori). Oamenii nu vor să își schimbe felul de viață, obiceiurile sau pe ei însuși, pentru că este dificil… și cere timp.

Antreprenorii sunt uneori mult prea încântați de ideea pe care o au încât trec peste vedere faptul că piața decide ce produs e bun pentru ea, iar de multe ori piața vrea confort, vrea să vadă lucruri similare cu lucrurile pe care le vede în fiecare zi. Asta până când văd în fiecare zi acele lucruri considerate inovative în trecut. Dacă începi sau deții o afacere este dificil să creezi o piață nouă pentru produsul tău. Mai ales dacă produsul este foarte inovativ.

Trebuie să educi oamenii despre produsul tău, trebuie să îl promovezi mai mult, să îi faci pe clienți să observe faptul că au nevoie de ce oferi tu, iar asta îți poate lua prea multe resurse… atât de multe resurse încât până ajunge piața să fie familiară cu produsul tău, vei da faliment. Gândește-te că  Facebook, AirBnb, Uber nu au fost produse complet noi. A existat deja o piață similară pentru ele.

De exemplu MySpace a fost înaintea Facebook-ului, site-urile online de rezervare a unui hotel au fost înainte de AirBnb și Taxi-urile înainte de Uber. Ce au făcut aceste companii e că au folosit același produs, însă l-au îmbunătățit și l-au vândut la un cost mai mic decât piața. Atunci e rațional pentru clienți să se schimbe. Au mai multe beneficii cu inovația.

Ca să contracarezi această problemă fă un studiu de piață, vezi dacă este îndeajuns de multă cerere pentru produsul tău potențial; încât să supraviețuiești cât ești la început, iar mai apoi să faci profit.

Studiul de piață de obicei este complicat, îl poți face fie tu, poți folosi mai specializată sau poți merge direct la experți.Un instrument pe care îl poți folosi este Fiverr, o platformă cu freelanceri ce pot face studiu de piață (și nu numai) pentru tine la un preț destul de mic. Poți accesa platforma cu link-ul de mai jos.

http://bit.ly/AcceseazăFiverr

2. TINE-ȚI FINANȚELE ÎN ORDINE 

Același studiu spune că 29% din afacerile ce au eșuat în 2018 au făcut-o pentru că au rămas fără capital (cash). Finanțele sunt dificil de monitorizat și greu de controlat pentru majoritatea afacerilor. Lucrul acesta se amplifică mai ales atunci când ești la început pentru că probabil nu ți-ai dezvoltat încă o sursă stabilă de venit. 

Dacă nu vrei să dai faliment încearcă să îți reduci costurile cât mai mult posibil și renunță la cheltuielile netrebuincioase (telefon prea scump, obiecte de artizanat ca să îți înfrumusețezi biroul, acele ustensile premium ce arată bine etc.)cel puțin cât ești la început.

Warren Buffett, celebrul investitor spunea  „dacă achiziționezi lucruri de care nu ai nevoie în prezent, va trebui să vinzi lucruri de care ai nevoie, în viitor”. Cu toții știm vorba aceea: “banii vin greu dar pleacă repede”. Fii atent cu ei pentru că sunt responsabili pentru eșecul a 29% din afaceri.

Dacă vrei să înveți mai multe despre finanțe sunt extrem de multe cărți despre asta. Dacă nu ești foarte familiarizat cu domeniul îți recomandăm: „ Cel mai bogat om din Babilon” de George Clason. Deși e o carte pentru începători principiile de acolo ne-au ajutat și pe noi extrem de mult în afaceri. Poți cumpăra cartea prin link-ul de mai jos:

3. FII SIGUR CĂ AI OAMENII POTRIVIȚI CU TINE 

În 2018 un procent de 23% din afaceri au eșuat deoarece nu au avut echipa potrivită pentru a conduce afacerea. Dacă vrei să oferi servicii sau produse de calitate, trebuie să te asiguri că ai oameni de calitate. “Ingredientele bune fac ciorba bună” de fiecare dată (haha) și prea mult pătrunjel îi strică gustul sigur. Am întâlnit o mulțime de afaceri ce datorită unui singur angajat a avut probleme atât de mari încât riscau să dea faliment.

De exemplu am lucrat cu o companie de transport marfă ce datorită unui angajat a primit o amendă de 30,000Lire în contextul în care avea un singur camion ce a costat aproximativ 29,000Lire. Ce faci în situații din acestea? Poți să îl dai pe individul cu pricina afară, dar tot tu rămâne să plătești. E greu de dat un răspuns obiectiv, însă pentru că știi că angajații îți pot duce afacerea înspre faliment, asigură-te că îți aduci oameni de calitate în companie (deoarece tot ei, angajații, îți pot aduce succesul).

Când vine vorba de oameni, rămâne la latitudinea ta să alegi ce e mai potrivit pentru felul în care faci tu afaceri.  Doar tu poți alege ce dorești de la o echipă. Ce îți putem noi recomanda este să te educi, iar asta o faci extraordinar de bine din cărți și cursuri. Lorand Soarez are un curs interesant despre cei 7 Pași Pentru a Construi o Echipă Fantastică pe care îl poți accesa de aici:

4. INVESTEȘTE ÎN MARKETING 

Conform studiului făcut de BSM, 17% din afacerile ce au eșuat au făcut-o deoarece nu au avut o strategie bună de marketing. Oricine a avut o afacere de succes, știe că  vânzările și marketingul sunt unele dintre cele mai importante abilități pe care o afacere trebuie să le aibă. Știi să vinzi? Atunci ai șanse mari să supraviețuiești pentru, că pare suna a clișeu dar profitul este obținut prin vânzări.

De asta am și creeat obțineclienți. Faptul că atât de multe afaceri eșuează datorită unei strategii proaste de marketing e complet greșit. Noi vrem să rezolvăm situația asta și să ajutăm afacerile ce nu se pricep la marketing să rămână în afaceri și să obțină (sperăm) și profit. Cu dezvoltarea internetului este mult mai ieftin să faci marketing eficient însă nu este foarte ușor. Cere strategii bune, cere să știi cum funcționează algoritmii din spate, cum să creezi un website, cum să promovezi produsul sau serviciul tău pe Facebook, Instagram sau Youtube și o mare mulțime de alte lucruri.

Multe afaceri vor să se focuseze pe a-și îmbunătăți produsul lor, nu să se ocupe de marketing-e de înțeles. Tu ai început afacerea ta ca să aduci valoare, nu să te concentrezi pe marketing. Un domeniu ce îți cere foarte mult timp și efort. Noi vrem să luăm asta de pe umerele antreprenorilor. Înainte ca această postare să se transforme într-o promovare a afacerii noastre, vrem să știi că este extrem de important să îți dezvolți marketingul.

Nu trebuie neapărat să îl faci tu, poți să mergi la o agenție specializată, sau dimpotrivă, poți să înveți și tu și angajații tăi despre cum se face publicitatea online. Google are câteva cursuri gratuite pe care le poți folosi să înveți baza marketingului digital. Îl poți accesta prin link-ul de mai jos.

Accesează Atelierul Digital

Ce să faci ca să nu dai faliment

Sunt patru lucruri principale pe care afacerile trebuie să le facă, pentru a nu da faliment: să găsească o piață pentru produsele sau serviciile oferite, să își țină finanțele în ordine, să aibă o oamenii potriviți și să investească în marketing.

De ce falimentează afacerile

Motivele pot fi diferite în funcție de tipul de afacere, dar cele mai multe afacer eșuează pentru că nu există o piață pentru produsele lor, nu își țin finanțele în ordine, nu au echipă bună sau nu investesc în marketing.

4 Lucruri pe care să le faci ca să nu dai faliment

  1. Asigură-te că există o piață pentru produsele tale

    Cele mai multe afaceri (42%) eșuează fiindcă ce oferă ele nu este cerut de piață, așa că fii sigur că există o piață potențială pentru ce vrei să vinzi.

  2. Tine-ți finanțele în ordine

    Aproximativ 29% din afaceri eșuează din probleme de lichiditate, adică nu primesc banii la timp așa că asigură-te că ai sub formă de numerar îndeajuns de mulți bani încât să rulezi pentru minim 6 luni.

  3. Fii sigur că ai oamenii potriviți cu tine

    Aproximativ 17% din afaceri eșuează fiindcă nu au o echipă corespunzătoare. Angajații pot fi un avantaj dar și un dezavantaj pentru afaceri dacă nu sunt administrați corect.

  4. Investește în Marketing

    Afacerile eșuează pentru că nu au vânzări. Pentru asta trebuie să cheltuiești bani pentru marketing. Asta poate insemna campanii offline(bannere, roll-up-uri etc.) cât și online(Google, Facebook, Instagram, LinkedIn sau TikTok.

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter

Alte articole

Marketing